W Polsce średnia wieku pielęgniarek przekracza już 53 lata. Pracują w ciągłym stresie i napięciu, są na „pierwszej linii” w kontaktach z pacjentami i ich bliskimi. Z jakimi jeszcze wyzwaniami i problemami spotykają się w codziennej pracy pielęgniarki i jak można im pomóc?

Stres, zdarzenia niepożądane, odpowiedzialność za ludzkie życie, to codzienność, z którą musi mierzyć się personel pielęgniarski. Wykonywanie tego zawodu to również długie godziny pracy, często w zmęczeniu i trudnych warunkach, co powoduje również zagrożenia dla bezpieczeństwa pacjentów.

Statystyczna pielęgniarka żyje krócej niż statystyczna Polka — średnia wieku pielęgniarki w chwili śmierci to tylko 62,3 roku w porównaniu z 81,8 lat statystycznej kobiety w Polsce. Ponadto średnia wieku pielęgniarek przekracza 53 lata, a do 2030 r. aż 65 proc. obecnie zatrudnionych pielęgniarek będzie w wieku uprawniającym do świadczeń emerytalnych. Pielęgniarki narażone są na zmęczenie fizyczne i psychiczne, a praca w ciągłym stresie może prowadzić do wypalenia zawodowego, czy depresji.

Czytaj też: Wypalenie zawodowe. Jak możemy mu przeciwdziałać?

„Od dawna mówimy o problemach związanych z krótkim czasem życia pielęgniarek i położnych. Cały czas są potrzebne zmiany, które pozwolą zmienić rzeczywistość oraz komfort ich pracy. Wciąż brak zastępowalności pokoleń dla grupy personelu, który osiągnął już wiek emerytalny. Należy zwrócić również uwagę, że pielęgniarki to często linia pierwszego kontaktu z pacjentem i są one przez to obarczone udzieleniem informacji pacjentom czy jego rodzinie lub pomocy samemu pacjentowi, który często trafiając do szpitala, jest zagubiony”

– mówi mgr Mariola Łodzińska, prezes Naczelnej Rady Pielęgniarek i Położnych.

Co zrobić, aby pielęgniarki żyły dłużej i miały większy komfort pracy?

Przyglądając się czynnościom i warunkom pracy personelu pielęgniarskiego, można wyciągnąć wiele wniosków, które pozwolą na wdrożenie rozwiązań zapewniających bezpieczeństwo i komfort pracy.

Personel pielęgniarski jest narażony na ekspozycję zawodową oraz zdarzenia niepożądane, m.in. podczas kontaktu z ostrymi igłami, kaniulami, skalpelami czy szklanymi ampułkami. O tym problemie wciąż mówi się za mało, a jednym z powodów jest to, że pracownicy często nie zgłaszają zranień, bojąc się lub nie mając na to czasu.

Potwierdzają to badania, które dowodzą, że 40 proc. personelu pielęgniarskiego nie zgłaszała zranień, a blisko 70 proc. podczas swojej pracy zraniło się do 5 razy. Rozwiązaniem tego problemu może być zakup bezpiecznego sprzętu, szkolenia dla personelu czy wprowadzenie rejestrów zranień w formie elektronicznej, które znacznie przyspieszą proces zbierania danych. Kolejnym działaniem, które warto rozważyć, jest wprowadzenie dodatkowych urlopów, które pozwolą na odpoczynek, rehabilitację oraz pełną regenerację personelu. W każdej placówce personel medyczny powinien mieć dostęp do psychologa, który będzie mógł udzielić wsparcia, porady czy po prostu wysłucha pracownika.

„Aby praca pielęgniarki była komfortowa, to musi być ona bezpieczna. Nie powinno dochodzić do niebezpiecznych zdarzeń, a właśnie takim ryzykiem jest obarczona nasza praca. Bezpieczny sprzęt oraz regularne szkolenia to elementy, które na pewno nam ją ułatwiają. Ważne jest też przestrzeganie wszystkich procedur, w tym spełnienie norm zatrudnienia w podmiocie leczniczym. Kolejnym istotnym problemem jest przemęczenie pielęgniarek, wynikające z podejmowania pracy w kilku podmiotach leczniczych. Pielęgniarka, aby zapewniała dobrą opiekę medyczną, musi być wypoczęta”

– podkreśla dr n. med. Anna Szczypta, krajowa konsultant w dziedzinie pielęgniarstwa epidemiologicznego.

Ważne jest też podejście i nastawienie pacjentów do personelu medycznego. Będąc życzliwym i wyrozumiałym, można również zadbać o komfort i bezstresową atmosferę pracy pielęgniarek. Warto też zadbać o organizację pracy w szpitalach. Dużą rolę mają w tym względzie do spełnienia dyrektorzy i kierownicy placówek – powinni na bieżąco reagować na wszystkie problemy, z którymi może się spotkać personel pielęgniarski, a także wprowadzać nowe rozwiązania usprawniające pracę medyków.

„Nie można zapominać, jak dużą rolę w komforcie pracy personelu medycznego pełnią osoby zarządzające daną placówką medyczną. To właśnie od nich zależą najbardziej podstawowe, codzienne kwestie związane z potrzebami personelu pielęgniarskiego. Coraz powszechniejsze jest to, że placówkami zarządzają pielęgniarki, które najlepiej znają potrzeby i wymagania pracowników”

– mówi mgr Jolanta Korczyńska, prezes Polskiego Stowarzyszenia Pielęgniarek Epidemiologicznych.

Komentarze

  • Hanna
    Posted 30 maja 2024 20:08 0Likes

    Komentarze naszych reprezentantek są smieszne. Problem nie leży w tymczy ktoś się skaleczy czy nie.Prosze wejsc do oddziałów takich jak interna zobaczyć jak wygląda praca pielegniarki , ja zapraszam . Wykonuje ona zadania specjalistyczne , setki pobrań badań, posiew, toczeni , pomiary , nebulizacje , opatrunki ,żywienie dojelitowe , przygotowywanie do badań, monitorowanie czynnosci życiowych. Przyjmowanie zlecen To są zadania pielegniarki , jest tego ta duzo , że pielegniarka wychodząc po 12 godz z pracy jest wykończona psychicznie i fizycznie.

    • - Akceptuję*

Dodaj komentarz